
THE BELARUSIAN ASSOCIATION OF JOURNALISTS 

Mass Media Week in Belarus 

Info‐posting March 25 – 31, 2013 

A wide  range of  incidents was  registered within  the  reporting period –  interfering with  journalistic 

activities, refusal of accreditation, detention, refusal to distribution of a mass medium. 

On March  25  the  republican  unitary  enterprise  Belposhta  again  denied  distribution  services  for  the 

second half of 2013 to non‐state newspaper Volnaye Hlybokaye. According to the official reply, signed 

by the general director’s deputy Alena Skrypchyk, Belposhta has the right to compile the catalogue for 

distribution of its own choice and is not obliged by law to include any particular outlets. 

On March 25 in Kastrychnitski district court of Vitebsk a member of BAJ Leanid Haravy was forbidden to 

take photos before the court hearing started. He came to an administrative trial of his colleagues Leanid 

Autukhou and Kastus Smolikau; Leanid Haravy was taking photos of an employee of court security who 

first expressed his indignation over the fact that he was photographed, and then told it was forbidden to 

take photos  in court. Leanid Haravy draws attention  to  the  fact  that  later  the  judge  Ina Grabouskaya 

forbade taking photo and video, but a man in plain clothes continued to record video. When the judge 

insisted  that  the violator  should  leave  the  court, his  “colleagues” explained  to  the  judge  that he was 

“their man”. So “their man” stayed in the court and periodically made recordings of the hearing. 

Leanid Haravy filed a complaint to the chairperson of the court;  in the complaint he named actions of 

the judge discriminatory, as she allowed video recording for the policeman in plain clothes, but forbade 

it for all the others. 

As became known on March 25,  in 2012  law enforcement agencies of Belarus  filed 5 requests to  the 

office of Skype concerning 35 accounts. The  information appeared  in a report published by Microsoft. 

According to the report, the requests covered only the general information about the users, without the 

contents (photos, correspondence etc.). 

On  March  25  the  Committee  of  State  Control  informed  the  non‐state  newspaper  Intex‐Press 

(Baranavichy) that  it was holding a check‐up over the complaint that the Ministry of Architecture and 

Construction failed to answer in time to the newspaper’s request. 

We  remind  that  Intex‐Press  sent a  request on  January 17  to  the Ministry about hard  situation at  the 

woodworking factory in Baranavichy, but the Ministry – the holder of the control packet of shares – did 

not reply. Then the newspaper complained to the CSC asking to influence the Ministry’s accountability. 

On  March  26  the  Ministry  of  Foreign  Affairs  denied  accreditation  to  Belsat  on  the  grounds  that 

Belarusian  journalists had many  times  violated  the media  law of Belarus when made  reports  for  the 

channel. It has been the third time that the Belarusian authorities deny accreditation to the TV channel. 

Belsat – the first independent TV channel – the Warsaw‐based Belarusian‐language satellite TV, started 

broadcast on December 10, 2007, on the World Human Rights Day. Journalists of the channel have been 

many times persecuted by the Belarusian authorities, by means of warnings and administrative arrests. 

On March 28 the KGB department in Hrodna region filed a suit to Ashmiany district court claiming that 

the Belarus Press Photo 2011 contain extremist materials. We  remind  that 41 albums of  the contest 

were confiscated on the Lithuanian‐Belarusian border on November 12, 2012 from the photographers 

Aliaksandr Vasiukovich and Yuliya Darashkevich.  In the case file the head of the KGB department  Ivan 



Korzh informs that the KGB had assigned an examination of the albums. The expert commission – local 

ideologists  and  teachers  of Hrodna University  –  found  that  “the  photo  albums  contain  intentionally 

distorted,  false  facts  about  vital  activity  of  Belarus  in  political,  social,  economic  spheres  and  others, 

which humiliate the national honor and dignity of Belarusian citizens”. 

The  first court hearing was scheduled  for April 17. The photographers Vadzim Zamirouski, Aliaksandr 

Vasiukovich and Yuliya Darashkevich were summoned as interested parties. 

Belarus Press Photo is an annual contest of press photo in Belarus. 

On  March  29  the  activist  in  Bialynichy  district  Valery  Vusik  was  fined  50  base  amounts  under 

administrative articles “libel” and “unlawful distribution of a mass medium”. 

Valery Vusik, ex‐deputy in the local council of Lebiadzianka and ex‐employee of the agricultural common 

household, wrote an article criticizing the administration of the complex. The article was published in a 

small‐circulation newspaper Mahilouski Vybar. The  local police  inspector drew up  two administrative 

protocols, accusing the activist of libel and unlawful distribution of the mass medium. 

At  the  trial  the  judge  Uladzimir  Guz  forced  out  the  representative  of  the  activist,  a  human  rights 

defender from Mahilou Barys Bukhel. Valery Vusik was fined 50 base amounts, or 5 mln rubles (around 

480 euro). “The court did not  listen  to my arguments that the article was true. The court disregarded 

that I had written testimonies of employees of the household which proved the facts I recounted,” said 

Mr Vusik. He is going to appeal the sentence. 

The journalist of the Radio Svaboda Ina Studzinskaya was detained on March 31 near the Yanka Kupala 

Theater  in Minsk.  It was  the  first  night  after  the  building  of  the  theater was  reconstructed,  and  Ina 

Studzinskaya was taking an  interview from spectators. The detaining police explained that they had to 

check  the  journalist's  identity. She was  taken  to  the police station  in  the Kupalausakya metro station. 

The journalist's personal information was copied, and soon she was set free. Aliaksandr Lukashenka was 

among spectators that evening. 


