
...............................................................................................................

...............................................................................................................
E-NEWSLETTER

IN BELARUS

№ 3 (49) 

JULY–SEPTEMBER

2016

THE BELARUSIAN  
ASSOCIATION  

OF JOURNALISTS

WWW.BAJ.BY

MASS 
MEDIA

Situation in Mass Media Field  
in the Period of Election  
Campaign – 2016	

2

Main Events in Mass Media Field  
in July–September 2016	 4

Rating Lists, Indexes, Statistics	 7

................................................................................................................................................

Mass Media in the Period 
of Elections to the Chamber 
of Representatives

http://www.baj.by
http://www.baj.by
http://www.baj.by
www.baj.by


................................................

................................................E-NEWSLETTER

№ 3 (49) 
JULY–SEPTEMBER 
2016

IN BELARUS
MASS 
MEDIA

Situation in Mass Media Field  
in the Period  
of Election Campaign – 2016

The elections to the Chamber of Representatives 
of the National Assembly of Belarus took place 
on September 11, 2016. 

The pressure on Belarusian mass media and 
journalists somewhat decreased within the 
election period. Thus, there weren’t registered 
any new cases of administrative prosecution of 
journalists for cooperation with foreign media 
without accreditation. (It is one of the most 
serious problems, faced by Belarusian independent 
journalism in the recent times). Also, there weren’t 
registered any cases of mass counteraction to 
journalist activities during the elections or other 
forms of evident pressure on non-state mass 
media in Belarus within the reporting period. 
Apparently, it was connected with the intention of 
Belarusian authorities to receive positive evaluation 
of the elections from international structures.

On the other hand, several independent 
printed periodical editions weren’t permitted 
to enter the state monopolist press distribution 
systems. Also, there was continued criminal 
prosecution against Eduard Palchyts, the 
founder of www.1863x.com Web-site. A number 
of materials on the Web-site were considered 
to be ‘extremist’ by Belarusian authorities.

Generally, the situation in mass media field remained to be 
under strict governmental control. The Election Observation 
Mission of OSCE Office for Democratic Institutions and 

..............................................................................................................................................................

2

https://baj.by/en/content/article-229-code-administrative-violations
http://naviny.by/new/20161007/1475830426-lukashenko-my-hoteli-ponravitsya-nashimi-vyborami-vsem
http://naviny.by/new/20161007/1475830426-lukashenko-my-hoteli-ponravitsya-nashimi-vyborami-vsem
http://www.1863x.com


................................................

................................................E-NEWSLETTER

№ 3 (49) 
JULY–SEPTEMBER 
2016

IN BELARUS
MASS 
MEDIA

Human Rights published its interim report on August 31, 
2016. Among other, it is mentioned there as follows:

“While the Constitution guarantees freedom of 
expression, prohibits censorship and establishes the 
right to receive, store and disseminate information, 
the Criminal Code contains provisions on defamation, 
libel and insult. Since 2014, online media outlets have 
the same obligations, except for the requirement 
of state registration, and are subject to the same 
restrictions as traditional media. In case of a 
suspected violation, the Ministry of Information is 
now entitled to limit access to websites without a 
court decision…  Television is widely considered as 
the primary source of information. The state-owned 
BelTelRadio Company (BTRC) is the largest media 
company, which dominates both the broadcast and 
the print media landscape. Private media outlets 
have a limited impact and according to many OSCE/
ODIHR EOM interlocutors are frequently subject to 
pressure from the authorities.  Journalists require 
accreditation to work for foreign and Belarusian media 
based abroad and they cannot work for both foreign 
and national media. Citizen journalists, bloggers and 
freelancers are not considered journalists and they 
receive fines for reporting without accreditation. The 
limited number of independent broadcasting media 
and the growing Internet penetration allow online 
media to increasingly serve as an alternative source 
of political and election-related information”.

The monitoring of election coverage in mass media 
was traditionally conducted by the OSCE/ODIHR 
Election Observation Mission (since August 11) and the 
Belarusian Association of Journalists (since July 4 till 
September 21, 2016).  

For the first time in history, the Belarusian Union of 
Journalists delivered its monitoring report on the media 
coverage of the Parliamentary election campaign within 
the period since August 15 till August 29, 2016. The BUJ 
unites the workers of state mass media in the country.  

3

http://www.osce.org/odihr/elections/belarus/261741
http://www.osce.org/odihr/elections/belarus/261741
https://baj.by/en/analytics/coverage-2016-parliamentary-election-belarusian-media-final-report
http://bsj.by/wp-content/uploads/2016/09/monitoring_smi.pdf
http://bsj.by/wp-content/uploads/2016/09/monitoring_smi.pdf


................................................

................................................E-NEWSLETTER

№ 3 (49) 
JULY–SEPTEMBER 
2016

IN BELARUS
MASS 
MEDIA

Main Events in Mass Media Field  
in July – September 2016 

Eduard Palchys’  
Case 

On August 25, 2016, the Court of Central City District of Minsk 
found 9 articles, published on www.1863x.com Web-site, to be 
extremist. The verdict was rendered during a closed session of 
court. The Web-site founder and author Eduard Palchys wasn’t 
present at the trial. He is kept in Minsk Detention Facility. The 
Belarusian authorities accuse Mr Palchys of inciting racial, national 
and religious enmity or strife (part 1, article 130 of Belarus Criminal 
Code) for on-line distribution of articles, which were found to be 
extremist on August 25, 2016, as well as for the alleged distribution 
of porn materials (part 2, article 343 of Belarus Criminal Code).

The Web-site www.1863х.com was created 
around 2 years ago. Its owner administered 
completely anonymously the Web-resource 
under the nickname of Jhon Silver. He criticized 
severely the so-called ‘Russian world’ and Russian 
governmental authorities. The criminal case 
against Palchys was filed in 2015. The blogger fled 
Belarus immediately afterwards. He was detained 
in Russia in January 2016 and extradited to 
Belarus in May 2016. On October 5, 2016, 
several Belarusian human rights organizations 
recognized E. Palchys to be a political prisoner. 

Pressure  
on Freelance Journalists

On July 28, 2016, Loyeu District Court (Homiel region) 
fined a freelance journalist Kanstantsin Zhukouski from 
Homiel three base amounts (i.e., 63 Belarusian rubles 

..............................................................................................................................................................

4

http://www.1863x.com
http://www.1863х.com
http://naviny.by/rubrics/society/2016/06/07/ic_news_116_476189/
http://spring96.org/en/news/85127


................................................

................................................E-NEWSLETTER

№ 3 (49) 
JULY–SEPTEMBER 
2016

IN BELARUS
MASS 
MEDIA

that equals approx. EUR 30) for petty hooliganism (article 
17.1 of Belarus Code on Administrative Offenses). 

The case had been filed on June 21, 2016, 
when the police detained K. Zhukouski and 
his colleague Aliaksei Atroshchanka for taking 
video records of the local plant of construction 
materials. According to K. Zhukouski, the police 
officers used force against him and injured him.

Following Zhukouski’s appeal to the Legal 
Investigation Committee, the police composed 
six reports in relation to the freelance journalists. 
Four of them concerned K. Zhukouski. In particular, 
the freelancer was accused of ‘insulting’ the local 
officials from Loyeu District Executive Committee, 
who had prevented the journalist from making 
video records before the police arrived. Also, 
the reporter was blamed for hooliganism, 
disobedience to the police and offending the 
Head of Loyeu District Police Department.

The judge Antanina Muzychenka returned three 
police reports in relation to K. Zhukouski for 
revision to the police department and imposed a 
minimum fine on the freelance reporter, grounded 
on accusations in the fourth police report. By now, 
the deadline to prosecute the freelance journalists 
on the grounds of other reports has passed. 

There was another incident with K.Zhukouski and A. Atroshchanka 
in September 2016. A ‘Mercedes’ car was following the freelance 
reporters, while they were conducting a survey about work 
and salaries in the district centre of Naroulia, Homiel region. 

As soon as A. Atroshchanka came to the ‘Mercedes’ that stopped 
opposite the police, in order to clarify the situation, the car started 
moving all of a sudden, throwing the journalist to the hood. 

It appeared that a Deputy Chairperson of Naroulia District 
Executive Committee Natallia Koval, who is also responsible 
for ideology, was driving the car. Following the road accident, 
A. Atroshchanka submitted a corresponding statement 

5



................................................

................................................E-NEWSLETTER

№ 3 (49) 
JULY–SEPTEMBER 
2016

IN BELARUS
MASS 
MEDIA

to the police. The forensic examination registered minor injuries, 
caused to A. Atroshchanka, at the end of September 2016.

The incident was unexpectedly continued at the beginning 
of October 2016. K.Zhukouski was summoned to Naroulia 
District Police Department, where a police report against 
him was composed. The journalist was accused of illegal 
production and dissemination of mass media products (part 
2, article 22.9 of Belarus Code on Administrative Offenses).

Since the beginning of 2016, freelance journalists 
have been charged 10 times for contributing their 
materials to foreign media without accreditation 
(part 2, article 22.9 of Belarus Code on 
Administrative Offenses). All 10 trials took place 
in Homiel region. K.Zhukouski was fined 7 times 
at that. None of new cases on article 22.9 were 
filed since mid-April till October 2016. 

Economic Discrimination  
of Independent Periodical Editions 

The ‘Belsayuzdruk’ and ‘Belposhta’ state monopolist enterprises 
with domineering positions on the Belarusian retail press 
distribution market sent another rejection note to the 
‘Novy Chas’ independent weekly editorial, refusing to distribute 
the periodical by subscription and through the news stalls.

It is worth reminding that similar refusals had been 
received from ‘Belposhta’ and / or ‘Sayuzdruk’ by ‘Intex-Press’ 
newspaper (Baranavichy, Brest region), ‘Gazeta Slonimskaya’ 
and ‘Otdushina’ weeklies (Slonim, Hrodna region), as well as 
‘Barysauskiya naviny’ newspaper (Barysau, Minsk region).

Around 20 independent periodical editions were 
ousted from the state-owned press distribution 
systems 11 years ago. Quite a few of them have 
terminated their publication since then. 

6

https://baj.by/en/analytics/fines-journalists-violating-article-229-administrative-code-chart-updated
https://baj.by/en/analytics/fines-journalists-violating-article-229-administrative-code-chart-updated
https://baj.by/en/analytics/fines-journalists-violating-article-229-administrative-code-chart-updated
https://baj.by/en/analytics/fines-journalists-violating-article-229-administrative-code-chart-updated
https://baj.by/en/analytics/fines-journalists-violating-article-229-administrative-code-chart-updated
https://baj.by/be/content/novy-chas-znou-ne-puscili-u-raspausyud
https://baj.by/be/content/novy-chas-znou-ne-puscili-u-raspausyud
https://baj.by/be/content/novy-chas-znou-ne-puscili-u-raspausyud
https://baj.by/be/content/intex-press-ne-uklyuchyli-u-padpisny-katalog
https://baj.by/be/content/intex-press-ne-uklyuchyli-u-padpisny-katalog
https://baj.by/be/content/gazece-slonimskay-znou-admovili-u-padpiscy-i-raspausyudze-adkazy-yak-pad-kapirku
https://baj.by/be/content/gazece-slonimskay-znou-admovili-u-padpiscy-i-raspausyudze-adkazy-yak-pad-kapirku
https://baj.by/be/content/minablsayuzdruk-usyo-zh-ne-budze-raspausyudzhvac-borisovskie-novosti
https://baj.by/en/analytics/ten-years-out-sight
https://baj.by/en/analytics/ten-years-out-sight
https://baj.by/en/analytics/ten-years-out-sight


................................................

................................................E-NEWSLETTER

№ 3 (49) 
JULY–SEPTEMBER 
2016

IN BELARUS
MASS 
MEDIA

At the same time, the state-owned media 
receive lavish funding from the state budget 
and make use of administrative preferences. 

In September 2016, the journalists of ‘Radio 
Liberty’ found a letter from the Ideology 
Department at Lida District Executive Committee 
‘On Holding Subscription Campaign for the 
4th Quarter 2016’. http://www.svaboda.org/a/
prymusovaja-padpiska/28002619.html. 

The leadership of Ideology Department at Lida 
District Committee ‘attracted’ the local chief 
executive officers’ attention to the necessity to 
facilitate a subscription campaign for a range of 
state-owned newspapers. The top managers of 
organizations and enterprises were to prepare 
a report on the conducted work and submit 
photocopies of subscription receipts. The number 
of subscribed copies of periodical editions couldn’t 
be less than a half of employees, working at the 
corresponding enterprises. The list of recommended 
press included the following state-owned nation-
wide, regional and local media: ‘Sovietskaya 
Belorussiya’, ‘Respublika’, ‘Zviazda’, ‘Narodnaya 
Gazeta’, ‘Znamya Yunosti’, ‘Hrodzienskaya Prauda’, 
‘Lidskaya Gazeta’, ‘7 Days’, and ‘Selskaya Gazeta’. 

Rating Lists, Indexes, Statistics 

Only 32 media in Belarus are published in Belarusian nowadays. 
The figure was mentioned by the Deputy Minister of Information 
of Belarus Uladzimir Matusievich in his reply to an inquiry 
note, submitted by the BAJ Press Officer Barys Haretski. At 
the same time, 837 periodicals are published in Russian. 526 
periodical editions are published in Russian and Belarusian.

..............................................................................................................................................................

7

http://www.svaboda.org/a/prymusovaja-padpiska/28002619.html
http://www.svaboda.org/a/prymusovaja-padpiska/28002619.html


The contents of this publication are 
copyrighted.  
It is obligatory to refer to the Belarussian 
Association of Journalists,  
when using the E-NEWSLETTER: MASS 
MEDIA IN BELARUS materials.

Publisher: 
Belarusian Association of Journalists (BAJ)  
Kamsamolskaya Str., 7-32, 220030 Minsk, 
BELARUS  

Phone: +375 17 203-63-66, 226-70-98. 
Fax: +375 17 203-63-66, 226-70-98  
E-mail: press@baj.by  
Web: www.baj.by

Contact: 
Mr. Andrei Bastunets, BAJ Deputy

THE BELARUSIAN  
ASSOCIATION  

OF JOURNALISTS

WWW.BAJ.BY

2016

.......................................................................................................

http://www.baj.by
http://www.baj.by
http://www.baj.by
www.baj.by
http://www.baj.by

