
THE BELARUSIAN ASSOCIATION OF JOURNALISTS 

Mass Media Week in Belarus 

February 9 – 15, 2015 
 
Within the reporting period, there were threats and obstacles to journalists’ work; state 
agencies kept answering something about the blocking of websites in December; and the 
commission on extremism announced it found no banned contents in a human rights report. 
 
On February 9, a journalist from Hrodna and BAJ member Viktar Sazonau told that he had 
received life threats on the page in Vkontakte social net. He said it had been the second one for 
several months. 
 
On February 10, the Supreme Court of Belarus (Judge Katsiaryna Karatkevich) dismissed the 
appeal of Lohvinau against the decision to fine the bookstore for “illegal entrepreneur’s 
activities”. 
The absence of the registration as a distributor of print products in 2014 ended up with a tax 
inspection at the end of the year. The tax inspectors sued Lohvinau in Economic Court, which 
ruled to fine the bookseller 30 basic amounts (5.4 million rubles) for work without registration 
and to confiscate profits of the year which was claimed to be 961 million rubles (around 70 
thousand euro). Last year Lohvinau applied six times to get registered as a distributor of print 
products, but the Ministry refused to register because of formalities. 
 
As reported on February 10, Lohvinau bookstore was not allowed to participate in the 
International Book Exhibition Fair in Minsk on February 11 – 15. Lohvinau said the director of the 
organizing company Makbel excused by an order to do so from the Information Ministry. 
 
On February 11, BAJ received a reply from the Ministry of Communications and Informatization 
regarding troubles with access to several websites at the end of December. 
We remind that BAJ requested information from the official agencies on December 22; websites 
naviny.by, charter97.org, udf.by, gazetby.com and some others had experienced troubles with 
access since December 19. BAJ requested to hold an inquiry, restore access and bring trouble-
makers to responsibility. 
The first Deputy Minister informed that the Ministry did not take any measures to block the 
mentioned websites in December, 2014. 
 
On February 12 it became known that the Republican Expert Commission on evaluating 
information products in respect of extremist contents completed examination of the joint report 
of British and Belarusian human rights defenders “Half an hour before spring: report on 
inequality and discrimination in Belarus”. The commission did not find extremist contents in the 
report. We remind that the report, printed in Great Britain, was sized by customs office in the 
airport Minsk 2 at the beginning of August, 2014. Aleh Hulak, from the Belarusian Helsinki 
Committee, said that the report was still at the customs office, although the examination was 
dated November 25. The procedure of return of the report is being negotiated. 
 
On February 13, the journalist from Hrodna Andrei Mialeshka was denied an interview at an 
exhibition the Museum of Chocolate at the Hrodna History and Archeology museum. The deputy 
head on ideology of the Hrodna Region Executive Committee asked for a journalistic 
accreditation. When the journalist showed the BAJ certificate, the official claimed he could paint 

http://baj.by/en/node/27284


a lot of such documents and demanded the journalist to leave the museum. 
We remind that Andrei Mialeshka has received three fines for work for Radio Racyja, which cannot 
get accreditation in Belarus. Andrei Mialeshka thinks this is a ban on his right to profession and of 
his constitutional rights to get and disseminate information. 
As reported on February 13, the complaint of the distributor of Vitebskij Courier Mikhail 
Zhurauliou was registered at the UN Human Rights Committee. The official confirmation was sent 
to Pavel Levinau who helped draw up the complaint. 
We remind that in 2012 the distributor was fined for 2,500,000 rubles for illegal distribution of 
the newspaper. The fine was upheld on appeal, and all legal remedies had been exhausted. 
 
On February 17, the judge’s panel on citizen litigations of the Mahilow Regional Court dismissed 
the cassation appeal of the informational agency BelaPAN, of the editorial office of the 
newspaper Uzhorak and of the journalist of BelaPAN Ulazdimir Lapcevich. They wanted to 
overturn the decision of the Horki district court in the honor, dignity and business reputation 
suit. 
We remind that on December 18, the Horki district court (judge Viktar Yaskevich) ordered that 
the publisher of the newspaper UzHorak and the journalist Uladzimir Laptsevich should pay 
moral damages of 6 million rubles to Tamara Kaltunova, chair of the local organization of the 
Belarusian Society of People with Disabilities; and also they should cover legal expenses. Tamara 
Kaltunova had filed the suit claiming the materials of BelaPAN, later reprinted by UzHorak, 
insulted her honor, dignity and business reputation. Neither the plaintiff nor her legal 
representative came to the hearing. The judge heard witnesses from defense sides who proved 
that the materials correctly presented the words of the plaintiff. However, the judge made the 
conclusion that the plaintiff had been insulted. 


