
THE BELARUSIAN ASSOCIATION OF JOURNALISTS 

Mass Media Week in Belarus 

January 5 – 11, 2015 
 

The most remarkable event of the reporting period seems to be the real threat of bankruptcy 
of the Lohvinau bookstore which has been fined and ordered to pay a billion rubles for “illegal 
entrepreneur’s activities” – selling books without registration of the Information Ministry. The 
private enterprise Lohvinau was not registered in 2014 in the newly set-up State Register of 
distributors of print products although the bookstore had applied for registration six times. 

On January 6 in the Central district court of Minsk relatives of a charged man attacked 
journalists who wanted to take pictures of the courtroom and of the charged person during 
break time. 

Judge Mikhail Khoma banned recording and taking pictures during the proceedings. However, 
nothing was told about break time, so a journalist switched on a video camera, but was unable 
to record because the relatives started to interrupt and shield the lens. Another correspondent, 
Aleh Hruzdzilovich from Radio Svaboda, tried to record this incident and was attacked verbally 
too; the relatives grabbed his dictaphone and threw out. 

The trial had been scandalous, the court of first instance found the man guilty of beating and 
inflicting serious health damage to a homosexual. 

On January 6, the domain onliner.by was taken back to the register of the national domain 
zone. Before that, the company eliminated all violations of trade legislation revealed earlier by 
an inspection of the Trade Ministry. 

We remind that onliner.by, a top retail trade and news portal, was removed from the BY domain 
zone by Operative Analytical Center under the auspices of the president on December 20 upon 
request of the Trade Ministry. 

On January 8, the Hrodna regional court dismissed the appeal of Andrei Mialeshka, BAJ 
member. The journalist wanted to overturn a fine imposed on him on December 2 by the Lenin 
district court of Hrodna (judge Yury Kazakevich) for work for a Belarusian Radio Racyja without 
accreditation (administrative art. 22.9). 

The journalist thinks his right to profession is violated for political reasons, and will appeal 
further. 

On January 9, the Economic Court in Minsk imposed a fine of 5 million rubles and confiscation 
of 961 million rubles from Lohvinau bookstore. The suit was filed by the Information Ministry in 
December. The bookstore was charged with selling books without Registration of the 
Information Ministry. Lohvinau bookstore had applied for registration at least six times, but all 
applications ended with refusals. The bookseller has to pay a fine for that he is an unregistered 
bookseller, the sum equivalent to around 363 USD for the time being. But, the state also wants 
a compensation of 961 million rubles of the “illegal profit”, which is around 70,000 EURO for the 
time being. Lohvinau says the state bodies mistaken about the sum of the profit, as this is the 
annual turnover. The defendant made a motion to attach financial documents proving it to the 
case materials, but the judge dismissed the motion. The bookseller appeals against the decision. 

On January 10, a month after the release from the KGB detention center, Aliaksandr Alesin 
gave an interview to the press service of BAJ telling his case was going on and he was 
periodically summoned to questionings. 



“…the questions are all the same, I am questioned about some details that have already been 
explained… Any examination will show that my materials are based on open sources, so this is 
fruitless,” he said. 

We remind that Aliaksandr Alesin, journalist of Belorusy I Rynok, military affairs analyst, was 
detained on November 25. Information about the detention and the place of detention became 
known to the public only at the beginning of December. 

On December 8, his relatives announced that he had been accused of treason (article 356 of the 
Criminal Code) and cooperation with special services or investigative bodies of another state 
(article 356.1). On December 10, the journalist was released under recognizance not to leave 
the country. He said that the charges of treason had been dropped; currently he is accused of 
cooperation with foreign special services. 

http://baj.by/en/node/27110
http://baj.by/en/node/27110
http://baj.by/en/node/27125

