
THE BELARUSIAN ASSOCIATION OF JOURNALISTS 

Mass Media Week in Belarus 

November 3 – 23, 2014 
 
One of the most alarming tendency of the month was massive administrative prosecution 
against journalists for contribution to foreign mass media without accreditation. Besides, there 
were several incidents of detaining journalists at work. 
 
As became known on November 3, the independent journalist from Brest Alina Litvinchuk was 
accused of violating art. 22.9 of the Administrative Code. On October 29, the journalist was 
summoned to the police station in Brest as an accused person. The protocol was compiled upon 
application of A. Krupenkin, deputy head of the KGB department in Brest region dated October 
1. He informed that on October 25 the Belarusian Radio Racyja website had published a quote 
from an interview about work with school pupils on the issue of using drugs, and according to the 
KGB official, this way she violated art. 22.9 because Radio Racyja did not have accreditation here 
in Belarus. 
Alina Litvinchuk read the case materials and refused to testify against herself. After that, she 
received a summons to court for November 6. It should be mentioned that in the protocol, the 
entries for the aggrieved person and witnesses were left empty. 
The story had a sudden turn on October 31 when policemen, using threats, attempted to enter 
the journalist's flat to re-write the protocol, as the judge had sent the case materials for 
completion. She again refused to testify against herself and to sign the protocol. 
 
On November 5, Belarusian law-enforcement bodies took a decision to deport human rights 
defender Elena Tonkacheva without the right to return to Belarus for three years. She was given 
a month to leave Belarus. She was informed on October 30 that her residence permit in Belarus 
was annulled. The formal reason was several fines for exceeding speed limit, the offense 
registered with a photo radar. 
Elena Tonkacheva, being a citizen of Russia, has lived in Belarus for 30 years. She graduated from 
the Belarusian University's faculty of law, was married here, and has a daughter of Belarusian 
citizenship, she has work and property here in Belarus; all these arguments were provided for 
consideration of the citizenship and migration officers. She also underlined that the cameras 
registered the car number, and not the driver, so the photos could not be regarded as sufficient 
to prove her guilt. 
Elena Tonkacheva is Chairperson of the Board of the Legal Transformation Center (Lawtrend) 
dealing with freedom of associations, freedom of information, and human rights education. 
 
On November 8, in the evening, police detained a music band Dzeciuki and their team, shooting 
a video for a song near a town of Zaslauje, Minsk region. Together with them, BAJ member from 
Hrodna Ales Dzianisau was detained, as well as a history scientist Ihar Melnikau. They were taken 
to the local police department. The police was worried about the requisites used for the video: 
historical military costumes, white-red-white flags. They were detained under the pretext they 
had no papers sanctioning the shootings (in the field), and the actions could be regarded as an 
unauthorized mass event. They were released three hours later, the video was seized for ten days 
to clarify its contents. 
 
On the morning of November 10, TV journalists Viachaslau Piashko and Ales Bondarau were 
detained while they were recording a talk with a trade union activist near the Tractor Parts and 
Units Plant in Babruysk. 
According to the journalists, the policemen announced that taking the interview was against the 

http://www.racyja.com/hramadstva/adnagodki-shkolnikau-raspavyaduts-pr/
http://www.racyja.com/hramadstva/adnagodki-shkolnikau-raspavyaduts-pr/
http://www.lawtrend.org/


law and took away everybody' ID cards. The activist was taken to the police car, and the journalists 
were ordered to follow the police in their own car. 
In the police department, the journalists were questioned about the earlier interview with the 
activist; the questioning report was compiled. Around three hours after the incident at the 
factory, the journalists were set free. They were recommended not to write about the hunger 
strike and the protest actions, otherwise all participants of the protest would be prosecuted 
under administrative law. 
 
On November 11 it was reported that accreditation for the European Radio for Belarus has been 
extended for one more year by a ruling of the Council of Ministers No1046 – until November 10, 
2015. The Euroradio has operated since 2005, and has had its correspondent point in Belarus 
since 2009. Currently it has 10 accredited journalists, with chief editor Vital Zybliuk. 
 
On November 12, a civil activist from Slonim Pavel Sevastian reported that he had received a 
letter from the customs office in which he was informed that the print products seized from him 
last summer had been sent as examples for examination to the special commission on revealing 
extremism. 
On July 27, 2014, at the Belarusian-Polish border point Berastavitsa customs officers seized 
magazines, newspapers and books from the activist, including a publication Palitviazni.info, a 
weekly of Belarusians in Poland Niva, and a Polish-Belarusian dictionary. 
We remind that in 2013 – 2014 there were at least seven incidents of seizure of print products by 
Belarusian customs officers on the border. 
 
On November 13, the editorial office of non-state newspaper Intex-Press in Baranavichy reported 
that the reply to the newspaper journalist’s request had been published in the state newspaper 
Nash Kray. The correspondent Alena Zalianko wanted to clarify questions on construction of rent 
flats with the head of the dwelling and communal facilities enterprise of the Baranavichy City 
Executive Committee. Andrey Siamashka refused to answer questions because he was busy and 
asked to file a written request. On October 17, the journalist sent him a list of 17 questions. On 
November 12 the state-run newspaper Nash Kray published an article where Andrey Siamashka 
answered the questions and informed the journalist about it. “We regard this as unfair 
competition for two economic entities,” said representatives of Intex-Press editorial office. 
 
On November 18, the civil activist from Hrodna Volha Krapotsina was fined by the Lenin district 
court for 30 basic amounts under art. 22.9 of the Administrative Code. Judge Zmitser Bubenchyk 
considered that distribution of political leaflets was a violation of the Law on Mass Media. The 
activist was detained on September 19 when she was distributing leaflets in the city center calling 
for giving back the Crimea to Ukraine. 16 leaflets were confiscated, then the activist’s house was 
searched, with seizure of a laptop and two flash-cards. The examination of the leaflets concluded 
they were of “mass political nature”. The seized equipment was given back. 
We remind that in September in Orsha a civil activist Tatsiana Siachko was fined for 40 basic 
amounts under the same charges for distributing leaflets for a popular referendum. She failed to 
overturn the court decision although she had a conclusion of the Ministry of Information that 
leaflets were not regarded as mass media. 
 
On November 20, the Mahilow region court upheld the court decision to journalist Ales Burakou 
who had been fined for 40 basic amounts (six million rubles) for violating administrative art. 22.9 
(illegal production of mass media products, which police use for prosecuting journalists 
contributing to foreign mass media without accreditation) for his publication on the Russian 
version of DW.de. The journalist intends to appeal further. 


