
1 

THE BELARUSIAN ASSOCIATION OF JOURNALISTS 

Mass Media Week in Belarus 

Info‐posting December 2 – 22, 2013 

In 2013 BAJ registered nine warnings to journalists from the prosecutor’s office; most 

of them were related to work for foreign mass media without accreditation. And this 

is not the  full number, since not all our colleagues tell about their warnings,  fearing 

not  to worsen  the situation. Also, BAJ counted 45 cases of detentions of  journalists 

and  BAJ  members  in  connection  with  their  work.  Four  cases  ended  up  with 

administrative arrests. 

On December  2  the  presidential  edict No  531  “On  some  issues  of  informatization” 

stipulated that the president’s assistant – head of the chief  ideological department, at 

present  Usevalad  Yancheuski,  will  carry  out  several  functions  in  the  sphere  of 

informatization,  including  coordination of TV and online mass media. He will have  to 

ensure  that  state  agencies  follow  the  common  state  policy  in  the  sphere  of 

informatization,  information  and  communications  technologies,  telecommunications 

and high technologies. 

In particular,  the person will  coordinate, within his  competences, activities of TV and 

online  media;  will  agree  on  legal  acts  related  to  the  sphere  of  informatization, 

information  and  communication  technologies,  telecommunications  and  high 

technologies, and also investment projects in the spheres, lying within his competences, 

implemented by state agencies and organizations. 

On December 3 the independent journalist Ales’ Dzianisau was officially warned by the 

Hrodna region prosecutor’s office  for his contribution to foreign mass media without 

accreditation (art.35, point 4 of the Media Law). The grounds for the warning was the 

journalist’s coverage of a celebration held at the end of October on the Remembrance 

Day  in honor of  insurgents of  the 1863 uprising  in Svislach  town. The document was 

signed  by  the  prosecutor,  deputy  head  of  the  regional  prosecutor’s  office  Valery 

Paviadayka. The prosecutor showed a photo of Dzianisau standing with a video camera, 

and  then  demonstrated  a  screenshot  from  a  video  report  about  the  same  event  by 

Belsat. According to law, a repeated violation can be punished by a fine of 20 to 50 base 

amounts. 

On December 4  the Hrodna  region prosecutor’s office also  issued a warning  to Ales’ 

Kirkevich,  BAJ member.  The  deputy  head  of  the  regional  prosecutor’s  office  Valery 

Paviadayka  said  the  journalist violated article 22.9, part 2 of  the Administrative Code 

(illegal producing and distribution of mass media). Ales’ Kirkevich  refused  to give any 

explanations to the prosecutor and did not sign any documents. 



2 

On December 4  the Mahilou  regional  court upheld  the appeal of  the  low‐circulation 

newspaper Volny Horad against the decision of the Krychau district court. The  judges’ 

panel overturned the decision of the district court and closed the case because  it was 

beyond  the  district  court’s  jurisdiction:  disputes  on  defending  business  reputation 

between  legal entities were to be resolved not  in court of  law, but  in economic court 

(note – since  January 2014  the system of economic courts and courts of  law has been 

unified, under the reform initiated by A.Lukashenko in autumn 2013). 

We remind that the newspaper Volny Horad was sued by Cherykau PMK No280 building 

company. The newspaper wrote that some employees of the company worked without 

proper employment contracts. The company’s management denied the information and 

accused  the  newspaper  of  discrediting  the  company’s managers  and  undermining  its 

business reputation. 

On December 5  in Brest  journalists were  forced  to  leave  the concert of  the Ukrainian 

band Okean Elzy although they had been accredited by the Brest Regional Philharmonic 

Hall,  co‐organizer  of  the  event.  The Minsk  partner  firm  (a  concert  agency  “Big  Show 

Promotion”) insisted that mass media representatives had to leave the concert hall and 

the building of the Ice Palace. Security guards escorted them out to the streets. 

The  journalists say that the reason for such treatment was critical coverage before the 

concert: according to the  local press, two organizers sold too many tickets, that’s why 

people who  bought  tickets  online  risked  to  have  no  place  at  the  concert.  Finally,  all 

people were able to attend, but the organizers “were offended” by the press. 

On  December  5 Mahilou  region  court  upheld  the  decision  of  Babruisk  court  in  the 

administrative  case  of  the  blogger  Aleh  Zhalnou. He was  found  guilty  of  disobeying 

police’s demands. 

We remind that the blogger had an  incident with the traffic police on September 4: he 

called the police to register unlawful parking, but instead the police drew up a protocol 

against  the  blogger,  claiming  he  was  standing  in  the  way  of  a  service  vehicle  and 

disobeyed  to  some  lawful demands of  the police. Then  the blogger,  together with his 

son,  was  detained;  the  police  used  force  and  treated  them  impolitely.  Later  on  the 

blogger was subject to pressure: his flat was searched, a laptop and information carriers 

were confiscated; he was made to undergo a psychiatric test. Judge Natallia Charapukha 

fined him for 20 base amounts. 

The appeal procedure lasted no more than 10 minutes. Judge Ryhor Kachalau dismissed 

all motions of the blogger. 

December  5,  the  Supreme  Court  of  Belarus  turned  down  the  appeal  of  Milana 

Kharytonava,  a  photojournalist  from  Brest  and  BAJ member,  against  the  decision  of 

Brest court in her case for defense of honor, dignity and business reputation. 



3 

We  remind  that Milana Kharytonava  lodged  the  lawsuit against Uladzimir Minevich, a 

journalist from a local state‐run newspaper, for that he wrote a comment regarding her 

that she deemed  insulting.  In particular, he called Milana a “piggy”, and her  friends – 

“ungifted foolish young people”. 

The  linguistic examination concluded  that  the  journalist had his  freedom of expression 

and found no insult in the comments. The court of first instance stated the journalist was 

not guilty, and the Brest regional court upheld the decision on appeal. 

The Supreme Court (deputy chairperson Andrei Zabara) replied that the appeal should 

be dismissed because “the phrases under consideration cannot be verified because they 

express only a personal assessment of specific events by the defendant”, and “proofs of 

the defendant’s insults regarding the plaintiff are absent from the case materials”. 

On December 8 websites of  the Belarusian, Ukrainian and other services of the Radio 

Liberty were down  through a DDoS attack. The attack did not black out  the websites 

completely, but rather slowed down the work of the radio. Cyber‐attacks on the RL/RFE 

had occurred from time to time since November 14. 

On December 9 the second hearing took place  in the Supreme Court of Belarus  in the 

case of the private company Belsat +  against the private joint‐stock company Polish TV 

(SA TVP) over the use of the Belsat name. 

The lawyer of the Minsk Bar Ihar Dziachkou motioned to adjourn the hearing to a later 

date because he had been hired on December 6 and received the translated documents 

(from Polish) only on that day’s morning. The plaintiff objected saying there was enough 

time to prepare, but the judges upheld the motion of the defendant and tabled the next 

hearing for January 20. 

We  remind  that  the  lawsuit  against  Belsat was  lodged  by  a  company  specializing  in 

satellite and cable TV equipment. The plaintiff claims that the satellite channel uses the 

trade mark “Belsat”  illegally. The company does not claim for damages, but wants the 

satellite Astra to stop transmitting the Belsat TV. The first hearing was on November 11. 

On December 10 the regional state‐run TV Hrodna Plus showed a news episode about 

the detention of an alleged rapist. After the episode of the detention, the news episode 

demonstrated  a  close‐up of Aliaxey  Saley, BAJ member, who has been  several  times 

prosecuted  for  professional  activities,  and  against  whom  a  criminal  case  had  been 

started for allegedly producing and distributing pornography. The photo of the journalist 

also was signed with his name and surname, and  the episode  led  to  think  that  it was 

Aliaxey Saley who was detained as a rapist. 

The journalist is abroad and does not get back to Belarus. Officially, he is wanted by the 

police. As it turned out the image was used as a cut‐in: his portrait was hanging behind 

the head of the police who was giving the interview. The piece of news was prepared by 



4 

a  journalist Halina Davydzik  and  a  cameraman  Siarhei  Pecharytsa. Mother  of Aliaxey 

Saley calls the use of her son’s portrait in such episode as a “disgusting provocation”. 

On December 11 BAJ sent an official letter to the Information Ministry asking to provide 

updates about the current work over the project of amending the Mass Media Law, and 

if any draft law has been prepared, to make it public and open for discussion. 

In the official letter to the Information Ministry, BAJ asks to include experts of BAJ and 

representatives of  the online community  into a public discussion of  the amendments, 

and also to hold a broad public discussion on the topic. 

BAJ also sent a letter to Usevalad Yancheuski, head of the ideological department of the 

President’s  Administration,  asking  to  encourage  publicity  in  developing  the 

amendments to the media law. 

On  December  16  the  Investigative  Committee  of  Belarus  answered  to  BAJ 

spokesperson Barys Haretski that it had held an inquiry into the fact of detention of 10 

journalists  at  the  railway  station  in Minsk  and denied  starting  criminal proceedings, 

claiming that the police committed no violations. 

The  investigators questioned  several police officers who performed  the detention on 

October  19.  Some  of  them  said  that  they  “received  an  order  from  senior officers  to 

detain suspicious persons when the opposition politician Pavel Seviarynets was arriving 

in Minsk”. According  to officer Silvanovich,  journalists were  identified on  the platform 

by their equipment. The journalists were detained so that “to prevent mass disorders”. 

Having held the  inquiry, the Investigative Committee concluded that the police actions 

contained no facts of interfering into journalistic professional activities. 

The state budget for 2014 was approved by Parliament in two hearings on December 12 

and 16. The financial support allocated for mass media in 2014 amounts to 676.1 billion 

rubles  (or  52 million  euro).  From  the  sum,  42 million  euro  goes  to  TV  and  radio,  1 

million 178  thousand euro goes to running the presidential  Internet portal “to gather, 

prepare and disseminate the state order for official information, and functioning of the 

new version of the official Internet portal of the President of the Republic of Belarus.” 

In  2013  state  support  to mass media  amounted  to  60 million  euro,  from which  46 

million went to TV and radio, and 6 million euro went to print mass media. 

In 2012 state mass media got 45.5 million euro, in 2011 – around 54 million euro. 

On December 17 Hrodna region prosecutor’s office issued a warning to a journalist, BAJ 

member  Andrei  Mialeshka  for  contribution  to  foreign  mass  media  without 

accreditation. 

The deputy head of the prosecutor’s office Valery Paviadayka showed print‐outs from 

the  Radio  Racyja  website  with  photos  of  a  remembrance  action  commemorating 

insurgents of 1863. The  journalist was  shown a photo where he was  standing with a 

Dictaphone, and, according  to  the prosecutor, Mialeshka had prepared  the  report  for 



5 

the  Radio  Racyja.  So,  he  was  warned  according  to  article  22.9,  part  2  of  the 

Administrative Code – “illegal production and distribution of mass media”. 

On December 19 an independent journalist Alena Barel said that she had been denied 

employment because of the KGB pressure. The  journalist says she had been  invited to 

work as a news editor on a soon to appear interactive portal about Belarus. On the third 

day of the probation period she was told she was on the KGB’s blacklist and could not 

keep working. 

“I was told that somebody from the KGB had phoned and advised not to hire me,” says 

Alena. The editor of the portal Katsiaryna Nestser says the KGB had nothing to do with 

this choice. “We decided not to hire A.Barel because she has explicit political views that 

might  interfere with  her  objective  journalistic work,”  said  Katsiaryna  Nestser.  There 

were no documents  for  the probation period,  so  the  journalist  sees no prospects  for 

legal action. 

On December 20 Valery Kalinkovich, Chairperson of the Supreme Court, confirmed at a 

press  conference  that  audio  recording  cannot  be  banned  by  judges  at  open  court 

hearings. “Today the criminal and the civil procedure law have unambiguous provisions 

that  at  open  hearings  written  and  audio  recordings  are  allowed  without  any 

limitations,” he said. 

When  journalists asked why  rules what  to do  in  court are dictated by  the police,  the 

Chairperson said: “Journalists have all  rights  to access courtrooms  to  report on open 

court hearings”. 

We  remind  that  in  practice  journalists  often  face  with  prohibitions  to  make  audio 

recording. Also there are cases when journalists are not allowed to courtrooms for open 

hearings. 


